המקרר מרעיש? כך תוכלו לדעת מה גורם לכך ואיך לתקן
אז יצא לכם לשים לב פתאום שהמקרר שלכם משמיע קולות מוזרים ולא מוכרים? אל תילחצו, אתם ממש לא לבד. למעשה, רעשים לא רצויים הם אחת מהתופעות הכי נפוצות (וכן, גם הכי מציקות) בקרב מקררים ביתיים. ובטח עכשיו המון שאלות מתרוצצות לכם בראש – האם זה מסוכן? מה זה אומר על מצב המקרר? האם צריך לתקן את זה? ומי בכלל אמור לטפל בזה?
אז קודם כל, אני רוצה להרגיע אתכם – ברוב המקרים, כשמקרר מתחיל להשמיע רעשים חדשים זה לא בהכרח סימן למשהו רציני או הרסני. לפעמים מדובר בתקלות קטנות וקלות לטיפול, שכל אחד יכול להתמודד איתן לבד. עם זאת, חשוב מאוד לא להתעלם מהבעיה ולתת לה להחמיר עם הזמן. כי בסופו של דבר, מקרר הוא אחד המכשירים הכי חשובים בבית, והתנהלות לקויה שלו ממש משפיעה לרעה על איכות החיים והתפקוד שלנו. אז אנחנו רוצים לתפוס את התקלות מוקדם ככל האפשר ולתת להן מענה הולם ומהיר.
אבל רגע, מה בכלל נחשב למקרר רועש?
לפני שנתחיל לנתח לעומק את הגורמים והפתרונות, בואו נעצור שנייה ונגדיר את מושא המחקר שלנו. כי בטח גם לכם כבר עלתה המחשבה – מקררים הרי אף פעם לא שקטים לגמרי, נכון? תמיד יש איזה רחש, זמזום, או רעש מים ברקע. אז איך בכלל יודעים מה נחשב ל"רעש חריג" שמצריך תשומת לב?
ובכן, התשובה היא די פשוטה – כל מקרר הוא שונה והוא מפתח עם הזמן את "חתימת הקול" הייחודית שלו, שמורכבת מכל מיני רחשים ורעשי רקע שנחשבים תקינים עבורו. אתם מכירים את ה"שפה" הזאת, ואתם מורגלים לחיות איתה ביום-יום. אז ברגע שאתם קולטים משהו יוצא דופן, קפיצה באוקטבות או צליל שלא היה שם קודם – זה כנראה האינדיקציה שמשהו השתנה ודורש בדיקה.
איך זה יכול להישמע? הנה כמה דוגמאות נפוצות:
- רעשי נקישות חזקים או צרימות שמגיעים מכיוון המנוע או המדחס.
- זמזום עוצמתי במיוחד או "יללות" של הרכיבים החשמליים.
- קולות מים חזקים, כאילו זורמים או מבעבעים, כשהמקרר עובד.
- חריקות או חבטות של חלקים רופפים או רעועים.
- רעידות או רטיטות לא שגרתיות של המקרר עצמו.
אלו כמובן רק דוגמאות, וכל מקרה הוא ייחודי ושונה. הכלל הוא – אם אתם מרגישים שהרעשים הפכו להיות יותר בולטים, תכופים או מפריעים מהרגיל, ובטח אם זה קורה בפתאומיות – כנראה שהגיע הזמן לחקור את העניין. גם אם בסוף יתברר שמדובר במשהו שולי, עדיף להיות בטוחים מאשר להתעלם ולהצטער מאוחר יותר.
למה המקרר שלי פתאום מרעיש?
אוקיי, אז עכשיו כשאנחנו מזהים שבאמת יש לנו בעיית רעש על הפרק, בואו ננסה להבין מאיפה זה מגיע ולמה זה קורה פתאום. כי ברגע שנדע את המקור, נוכל הרבה יותר בקלות להתאים לזה את הפתרון המתאים.
אז מה בעצם יכול לגרום למקרר להתחיל להשמיע קולות מחשידים? יש כמה סיבות עיקריות שחוזרות על עצמן:
- בעיות במדחס או במנוע – המדחס הוא למעשה ה"לב" של המקרר, האחראי על כל מחזור הקירור. עם הזמן, הוא עלול להיחלש, להתבלות או אפילו להתקלקל – מה שמוביל לרעשים חזקים כמו רטט, נקישות או יבבות. גם תקלות נקודתיות כמו חוסר בשמן סיכה או התנתקות של צינור יכולות ליצור רעשים דומים.
- הצטברות קרח על הסליל האחורי – מאחורי המקרר (או ליתר דיוק המקפיא) יש בדרך כלל סליל אוורור שתפקידו לפזר את האוויר הקר. אם מצטבר עליו יותר מדי קרח, זה יכול להפריע לזרימת האוויר וליצור המון רעש כשהמקרר מנסה להתגבר על זה. זו תופעה די שכיחה במקררים ישנים יותר שאין להם מערכת הפשרה אוטומטית.
- חלקים רופפים או רעועים – עם השנים והשימוש, חלקים שונים במקרר עלולים להשתחרר או להתרופף – כמו צירי הדלתות, מדפים פנימיים, או אפילו הרגליים והבסיס של המקרר עצמו. כשהם לא מוברגים או מחוברים כמו שצריך, הם מרעישים ומשקשקים בכל פעם שהמקרר עובד או נפתח.
- מיקום לא מאוזן – אם המקרר לא עומד בצורה מאוזנת ויציבה על הרצפה, כל תזוזה קטנה שלו (כמו פתיחה/סגירה של הדלתות) יכולה ליצור רטט ושקשוק רועש. חוסר איזון יכול לנבוע מרגליות לא מכווננות, רצפה עקומה, או אפילו מכך שהמקרר "הזיז את עצמו" עם הזמן מהמיקום המקורי שלו.
- הפרעה בזרימת אוויר – בשביל שהמקרר יעבוד ביעילות, הוא חייב מרווח מינימלי של אוורור מכל הצדדים. אם הוא צמוד מדי לקיר או לרהיטים, או שיש לכלוך וחסימות במעברי האוויר שלו – זה מאלץ אותו להגביר את מאמצי הקירור ולייצר יותר רעש תוך כדי.
- התנגשות בחפצים – לפעמים הסיבה לרעש היא הכי טריוויאלית והכי קלה לפתרון – חפצים שהונחו בצורה לא יציבה בתוך המקרר או על הדלת, ונופלים או מתנגשים זה בזה בכל פעם שפותחים או סוגרים אותו. במקרה כזה, מספיק פשוט לארגן מחדש את המדפים והתכולה.
חשוב להבין שיכולות להיות עוד המון סיבות ספציפיות לרעשים, וכל מקרה הוא ייחודי ודורש אבחנה נפרדת. אבל ברוב המקרים, מדובר בגורם כלשהו מהרשימה הזו. עכשיו כשאנחנו מכירים את "החשודים" העיקריים, בואו נלמד איך לזהות אותם בשטח ומה בדיוק צריך לבדוק.
איך לאתר את הגורם לרעש?
אז נניח שכבר הבנו שמשהו לא כשורה עם רמת הדציבלים של המקרר שלנו. מה עושים? איך מתחילים בכלל לאתר את הבעיה? אל דאגה, זה לא מסובך כמו שזה נשמע – צריך רק ללכת צעד אחר צעד ולפתוח את העיניים והאוזניים.
הנה מדריך פעולה בסיסי:
1. שימו לב לסוג הרעש – האזינו בקשב לרעש החריג ונסו לאפיין אותו. האם מדובר ביבבות, רטט, שקשוק או משהו אחר? האם הוא מגיע בפרצים או ברצף? דברים כאלה יכולים לרמז לנו על מקור הבעיה.
2. זהו את מיקום הרעש – נסו לעקוב אחרי הרעש ולהבין מאיפה בדיוק הוא בוקע – מאזור המנוע/מדחס, מהדלת, מפנים המקרר? ככל שתצמצמו את האזור כך יהיה קל יותר למקד את הטיפול.
3. בדקו יציבות – בדקו אם המקרר עומד ישר ומאוזן על הרצפה. נסו לדחוף אותו מעט ולראות אם הוא מתנדנד או רוטט. אם כן, נסו לכוונן את הרגליות המתכווננות עד שיתייצב.
4. בדקו הפרעות אוורור – וודאו שיש רווח אוויר מספיק בין גב המקרר לקיר (כ-10 ס"מ לפחות) ושפתחי האוורור לא חסומים. נקו את הסלילים האחוריים מאבק ולכלוך שנצברו.
5. בדקו חלקים רופפים – פתחו את דלתות המקרר ובדקו אם יש חלקים רופפים או רועדים, כמו ידיות, מדפים או אטמי גומי. נסו להדק אותם חזרה למקום. שימו לב אם יש רכיבים שבורים או פגומים שדורשים החלפה.
6. נסו להגדיר את "מצבי ההפעלה" – שימו לב אם הרעש מופיע רק בזמנים או מצבים מסוימים, כמו כשהמקרר עובד, נח, נפתח או נסגר. זה יכול לעזור לנו להצביע על גורמים כמו בעיה במדחס או חפצים מתנגשים.
7. פתחו את המקרר ובדקו את התכולה – לפעמים סידור לא נכון של המזון או חפצים שמתגלגלים יכולים ליצור רעשים מציקים. וודאו שהכל מונח בצורה יציבה ומסודרת על המדפים.
8. השגיחו על מחזורי הפעולה – הפעילו את המקרר והשגיחו על מחזורי העבודה שלו. בדקו אם הרעש חוזר על עצמו בדפוס קבוע, ואם הוא נפסק כשהמקרר מפסיק לעבוד. ככה תוכלו להעריך אם מדובר בתקלה קבועה או זמנית.
ברגע שעברתם על הרשימה הזו ואספתם את כל הממצאים, בדרך כלל אפשר כבר לגבש אבחנה ראשונית של מקור הבעיה. אבל מה הלאה? מה בדיוק צריך לעשות עם המסקנות האלו? הנה כמה אופציות לפעולה:
איך מטפלים בתקלות של רעש במקרר?
אז זיהינו שיש לנו בעיה, אפיינו אותה והגדרנו את האזור הבעייתי. מצוין! עכשיו הגיע הזמן לפעול ולנסות לתקן את המצב. איך מתקדמים? ובכן, זה ממש תלוי בסוג התקלה ובמקור שלה. בואו נראה כמה תרחישים נפוצים:
במקרה של חוסר איזון – הפתרון הוא פשוט: התאימו מחדש את הרגליות המתכווננות (בד"כ מלפנים) עד שהמקרר עומד ישר ויציב על הרצפה. אם זה לא מספיק, ייתכן שצריך משהו יותר דרסטי כמו להניח משהו מתחת לרגל כדי לאזן את הגובה.
במקרה של חלקים רופפים או פגומים – נסו קודם כל לחזק בעצמכם את הרכיבים הרופפים, כמו לסגור ברגים משוחררים או לתקן אטמים קרועים. אם יש נזק ממשי כמו מדף או ציר שבורים, תצטרכו להשיג חלקי חילוף מתאימים ולהחליף אותם.
במקרה של הפרעה לאוורור – דאגו למרווח אוויר מספיק מאחורי המקרר, נקו את הסלילים והמאווררים מאבק ולכלוך, וודאו שאין רהיטים או חפצים שחוסמים את פתחי האוורור. שימו לב גם שהמקרר לא צמוד מדי לקירות או לארונות סמוכים.
במקרה של חפצים לא יציבים – פשוט סדרו מחדש את תכולת המקרר כך שהכל מונח בצורה בטוחה ולא זזה או מתגלגלת. אולי תצטרכו לרכוש סלסלות או קופסאות ייעודיות כדי לתחום חפצים בעייתיים.
במקרה של בעיות במדחס/מנוע – אם זיהיתם רעשים חשודים מאזור המנוע, קודם כל נסו "איפוס" בסיסי ע"י ניתוק המקרר מהחשמל למספר דקות. לעיתים זה מספיק כדי "לאתחל מחדש" את המערכת. אם הבעיה נמשכת, סימן שיש תקלה עמוקה יותר שמצריכה תיקון מקצועי.
במקרה של הצטברות קרח מוגזמת – אם המקפיא מלא בשכבת קרח עבה, הפשירו אותו ידנית ע"י ניתוק המקרר והשארת הדלתות פתוחות עד להמסה מלאה. אח"כ נגבו את הנוזלים שנוצרו ונקו את המדחס מלכלוך. זכרו גם לכוון את הטרמוסטט למצב בינוני כדי שהקרח לא יצטבר שוב מהר מדי.
בסופו של דבר, תמיד יהיו מצבים שבהם העניינים יהיו מורכבים מדי לטיפול עצמי. במקרים של תקלות חשמליות, נזק מכני משמעותי או בעיות עמוקות בגוף המקרר – אל תנסו להתעסק עם זה לבד. כאן אתם חייבים להיעזר באיש מקצוע מוסמך. אבל גם אם הגעתם למסקנה שאתם זקוקים לטכנאי, עדיין חשוב לדעת לזהות את "סימני האזהרה" ולהבין מתי בדיוק צריך להרים טלפון לעזרה.
מתי באמת כדאי להזמין טכנאי?
נכון, אנחנו כל הזמן מדברים על לקחת אחריות ולנסות לאבחן ולתקן תקלות בעצמנו. אבל יש רגעים שבהם פשוט אין ברירה אלא לבקש סיוע מקצועי. אז איך יודעים שהגיע הזמן להרים ידיים ולזמן חבר'ה עם הכלים והמומחיות? הנה כמה אינדיקציות:
- התקלה היא חשמלית – אם הרעש מגיע מתוך המערכת החשמלית, כמו המנוע או הטרמוסטט, אל תנסו לגעת בזה בעצמכם! רק חשמלאי מוסמך אמור לטפל בחיווט ובמעגלים הפנימיים.
- המקרר לא מצליח לקרר כראוי – אם לצד הרעש אתם מבחינים שהמזון לא מתקרר טוב, או שיש תנודות מוזרות בטמפרטורה בין המדפים, כנראה שמדובר בתקלה עמוקה יותר שרק מומחה יידע לזהות.
- הרעש הוא מאוד חזק או מטריד – אם פתאום אתם שומעים יבבות רמות, חבטות חזקות או "פיצוצים" מכיוון המקרר, אל תמתינו – התקשרו לשירות. הדבר האחרון שאתם צריכים זה שהמקרר ייכנס למצב קריטי וייפסק לגמרי.
- אתם עושים הכל נכון ועדיין הרעש נמשך – ניסיתם כבר לכוון, לנקות, לארגן מחדש ולאזן את המקרר, והבעיה עדיין שם? זה הזמן להודות שכנראה לא תצליחו לפתור את זה לבד ולבקש עזרה מבחוץ.
- המקרר כבר מבוגר וראה ימים טובים יותר – תכלס, אם מדובר במכשיר וותיק במיוחד שצבר הרבה "קילומטראז'" ובעיות, לפעמים התיקון פשוט לא משתלם. במקרים כאלה עדיף להתייעץ עם מומחה ולשקול אולי החלפה של כל המכשיר.
זכרו, כמה שאנחנו אוהבים להרגיש שאנחנו מסוגלים להתמודד עם הכל – יש תקלות שהן באמת מעבר ליכולת הביתית שלנו. ואין שום בושה בלהזמין איש מקצוע במצבים כאלה. בסופו של דבר, מוטב להשקיע קצת בתיקון יסודי מאשר לסכן נזק חמור יותר למקרר או לתכולה שבתוכו.
ליאור הוא מומחה בתחום הקירור ובעשור האחרון עבד ברשת מוצרי חשמל מובילה בתור יועץ במחלקת מכשירי הקירור הביתיים. לאורך השנים בתחום, ליאור צבר ניסיון רב בדגמי המקררים והמקפיאים השונים, התכונות החשובות ביותר במקררים והתאמה של המוצר הנכון על פי הצורך שלכם. ליאור משתף את הידע והניסיון שצבר אתכם באתר מומחי הקירור במטרה לעזור לכם לבחור נכון.